vineri, 14 noiembrie 2008

Tuningul – intre performanta si kitsch

M-am trezit si eu sa postez pe ziua de azi… Cam tarziu dar mai bine mai tarziu decat niciodata. Se pare ca deja 24 de ore sunt prea putine pe zi pentru mine… Dar nu despre asta este vorba… Am zis ca sa incercam sa despicam firul in radical din 16 in ceea ce priveste tuningul. Ce este de fapt tuningul? Prin tuning se intelege imbunatatirea performantelor masinii prin diferite artificii. Schimbare de cutie de viteze, remapare computer de bord, schimbarea discurilor de frana, schimbarea blocurilor optice cu unele mai performante, imbunatatirea aerodinamicii masinii, imbunatatirea stabilitatii prin coborarea garzii la sol, etc… Ce intelege talambul roman prin “tiuning”. Lipirea de autocolante cu “Boss”, “Nike” sau te mai miri ce denumiri cretine, stupide si idioate. De parca pe cineva intereseaza faptul ca tu faci reclama la firma de incaltari… O alta tarzanie care o face netotu’ roman este… “aripioara de rechin”, care la masinile respectabile ascunde in ea o antena GPS. Ei bine… tembelul roman pune aripioare peste tot. Pe capota, pe portbagaj, pe plafon, pe bara de protectie... oriunde… sa fie ca da bine. Si se castiga in aerodinamicitatea masinii cu 0.00001 %. Nu conteaza ca arata ca nuca-n perete. Sa fie ! Sa vada lumea ce tuning si-a tras omul. Ca habar nu are ce este ala GPS nu mai conteaza. Astia sunt aia mai saracuti… aia mai cu bani trag cate o masa de calcat (eleron) de sta pisoiu-n coada. Nu conteaza ca saraca masina e toata mancata de rugina, ca papa ulei mai mult decat benzina si ca nu prinde mai mult de 60. La vale! … Sa aiba eleron frate… ca daca cumva tre sa ia vreo curba sa aiba stabilitate… Doar sa arunci un ochi prin trafic si cu siguranta vezi cateva specimene din cele pomenite mai sus. Tot in categoria “tiuning” mai fac parte si aia care isi pun pe sub masina neoane sau led-uri… Ca au vazut ei prin filmele straine ca arata bengos… Din pacate astia au vazut doar neoanele nu si restul masinii. Ca are masina ca si aia din Flinstones… se vede prin podea asfaltu’… da’ are neon sub cotet. Sa vada pricajitii de vecini ce mare si tare e el… Sa nu ii uitam totusi pe cei care isi pun “spinere” la masina… Din plastic. Ca daca pune din crom dubleaza valoarea masinii. Cu precadere astia sunt soferii de Matizuri. Care se pare ca au un complex. Mai apar pe la teveu diversi indivizi care recomanda tot felul de gadgeturi care cica imbunatatesc arderea combustibilului doar prin montarea magnetilor pe care ii recomanda ei. Serios? Uite frate unde era acceleratorul de particule … Si tampitii aia de la Geneva se chinuie de cativa ani buni sa faca unul pe sub pamant. La naiba cu toti specialistii si fizicienii lumii. Pui un magnet si gata… se dubleaza puterea motorului. Partea proasta e ca mai sunt si indivizi care ii cred. De ce mama naibii mai trebuie sa remapezi computerul de bord ca sa castigi 10 cai putere cand poti sa pui un magnet si ai scapat de toate grijile… Si mai scade si consumul. Cica daca pui unul scade consumul cu aproape un litru la suta de kilometri… Pai atunci nu e mai simplu sa pui vreo 5-6 bucati? Ca daca stai si calculezi nici nu mai trebuie sa pui combustibil in rezervor. Ca se umple singur. Si tampitii aia de ingineri de la fabricile constructoare de masini se chinuie cu programe, timpi de injectie, temperaturi , grafice, diagrame si alte prostii… Ia magnetul frate si te doare in bascheti. Tot la capitolul castig in martoage (cai putere) se mai gasesc aia de si-au tras (in cel mai fericit caz) o evacuare la teava de esapament cat teava de la buda. Ca a auzit el ca se mai castiga juma’ de martoaga putere daca face asa…. Unde mai pui ca daca trece prin oras se pornesc toate alarmele si sperie toate pasarile din copaci… La capitolul “saracuti” intra aia care n-au bani de o evacuare sport, da’ a gasit si el un burghiu de 10 si s-a gandit sa dea gaura in toba , ca “suna bine”. La capitolul “praf” sunt aia care n-au bani nici macar de burghiu si lipesc cu “super-glue” , un capat de teava , direct pe spoiler. Ca nu are nici o treaba cu teava de esapament, e altceva. Da’ arata bine. Crede el… Nu i-am uitat pe cei care fac “tiuning” din oua kinder… Ca cica e mai cool… Altii sunt si mai disperati… Iau o bara de protectie de pe nu stiu ce masina si o adapteaza pe caruta din dotare. Nu conteaza ca arata ca nuca-n perete. Din fata seamana cu masina straina. Doar seamana. Uneori stau si ma minunez de cata prostie si ipocrizie exista in unii … Una e sa schimbi ceva (cu adevarat) la o masina si alta este sa stai sa lipesti doua autocolante, o “aripioara de rechin”, o masa de calcat pe masina si sa dai o gaura in teava de esapament. Asta in cazul fericit in care are in ce da. Daca nu cumva e ruginita si facuta praf. Linia dintre Tuning si Kitsch este foarte subtire. Unii stiu cand sa se opreasca . Altii nu. Unii stiu ce inseamna imbunatatire a performantelor. Altii cred ca daca au lipit e abtibilde pe masina lumea cade jos cand trec ei pe strada. Din pacate astia din urma sunt cei mai periculosi. Au impresia ca sunt regii soselelor. Unul care este constient ca are sub capota mai multi cai putere stie si cum sa ii stapaneasca. Pe celalalt il gasim la rubrica “anunturi mortuare”. Cu tot tuningul lui facut in garajul din spatele blocului. Cred ca anumite emisiuni ar trebui interzise idiotilor. Ca ei nu vad decat partea de kitsch din imbunatatire. Sau incearca sa copieze ceva original transformandu-l in kitsch… Si atunci se duce naibii totul….

Suma respectelor, Alydor

5 comentarii:

  1. Foarte detaliat descrise elementele da "tiuning" de pe strazile patriei noastre, dar ai uitat probabil cel mai important element care imbunatateste aerodinamica unei carutze autohtone, transformand-o cu doar 10 lei (pentru cei care cred ca am gasit eu mai eftin acest elemet de caroserie, e vorba de 100.000 lei vehi), intr-o caruta frantuzeasca. Este bineinteles vorba de inlocuirea banalului semn de Dacie cu cel de Renault. Tot respectul...

    RăspundețiȘtergere
  2. Asta in varianta in care nu o fura de pe o masina. Am uitat si de faptul ca pe o amarata de dacia 1300 apare sigla de la BMW... Sau ca i-a facut "feislift" ... tot de la BMW... sau bordul. Sau "tiuningul" prin schimbarea becurilor de pozitie cu leduri. Albastre ca altfel nu are farmec. Sau cei pe care ii iubesc eu cel mai mult... Acoperirea stopurilor cu folie. Daca se poate neagra, sau in culoarea masinii. Ca sa nu il vezi pe dobitoc cand pune frana. Si cand ajungi la politie tot tu o iei in barba ca nu ai respectat "distanta regulamentara". Nu ca boul si-a acoperit stopurile de nu se mai vede nimic. Sau aia care habar nu au la ce folosesc proiectoarele de ceata, si becul de ceata din spatele masinii... Daca tot a dat banii pe ele, sa le aprinda... Dar astia deja se incadreaza la categoria bizoni...

    RăspundețiȘtergere
  3. tuningul...cea mai ieftina forma de masturbare pentru baieti...

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca este vorba de kitsch. Tuningul facut cu gust e ok. Si care e facut cum trebuie. Dar kitschul este o forma de dovedire a impotentei... Atat fizice cat si intelectuale.

    RăspundețiȘtergere
  5. fratilor...daca nu stiti ce e ala tuning nu mai vb...si nu se remapeaza computerul de bord si calculatorul masinii mai exact mapele de combustibil si aer...si corect scade consumul...si v-as spune mai multe dar sunt convins ca nu am cu cine...

    va doresc o zi placuta...

    RăspundețiȘtergere