luni, 3 noiembrie 2008

Despre publicitate sau cum sa mintim frumos

De ceva vreme urmaresc ( cu un interes crescut sau nu) reclamele de la televizor. De curand a aparut o reclama la o pasta de dinti care incepe cu afisarea unei chiuvete impecabile in care , poc, la un moment dat apare un scuipat si e scris cu sange un anumit mesaj.Dupa cateva secunde dispare si apare alt scuipat cu alt mesaj, si in final apare si un dinte cazut… Mesajul este ceva de genul daca vrei sa n-ai simptomele de mai sus spala-te pe dinti cu pasta nu-stiu-care… Sa nu va spun ce placere poate sa iti produca o asemenea reclama, mai ales daca ai televizorul in bucatarie si iei masa(astept cu nerabdare noile reclame la tampoane si produse de igiena intima). Asta o bate la fundul gol pe cea la dezinfectantii de toaleta care se aduna in carduri si incep sa cante , sau pe cea cu microbul vorbitor ( o alta creatura scarboasa, baloasa si dizgratioasa, numai buna de vizionat pentru cei care tin cura de slabire). Alte reclame care bat campii cu succes sunt cele la rimelul care iti fac de 10 ori mai lungi si mai dese genele (este vorba de cele de la ochi nu au nici o treaba cu AND-ul). Cat de retardat trebuie sa fii ca sa crezi ca rimelul X iti lungeste genele de y ori???? Sau ca le face mai dese de z ori??? Foarte retardat... O alta reclama “superba” este la un sortiment de zahar (reclama in care apare si Florin Piersic), o reclama la fel de “simpatica” ca si cea la pasta de dinti. Fara suparare dar eu sa fi fost in locul marelui actor nu as fi acceptat sa joc intr-o asemenea reclama, indiferent de suma cu care as fi fost platit. Pana la urma trebuie sa ai si ceva coloana vertebrala si putin respect pentru persoana ta…O reclama buna nu inseamna neaparat un buget exorbitant (amintiti-va reclama de la Peugeot. Cadru larg cu un nene care sta la o masa undeva pe o sosea, si apare un alergator la maraton. Cel de la masa se ridica , ii intinde un pahar de apa, maratonistul, baga un deget in pahar, si isi continua drumul, dupa care apare mesajul: “Intai am optimizat consumul , apoi am lucrat la preturi” Cat sa fi costat productia unui asemenea spot??? Eu zic ca nu a depasit 100 de euro, asta cu tot cu deplasarea la cucuietii din deal sau unde o fi fost el filmat… La noi in publicitate se pune accent pe “cum arata” nu pe ce mesaj contine… Multi dintre cei care fac reclame audio/video, habar nu au sa transmita un mesaj simplu…. “detergentul X scoate cele mai frecvente 99 de pete” Pe cuvantul tau??? Adica ma lasi??? Mai ma apuca pandaliile cand vad reclamele la produsele de curatat baia sau aragazul… Iti arata regizorul un aragaz/buda, intr-o stare infecta (atat la propriu cat si la figurat) si apoi produsul minune care curata asa de bine ca mor toti microbii, si buda/aragazul raman impecabile… Cat de mult trebuie sa te chinui sa aduci aragazul/buda intr-un asemenea hal de mizerie?? Nici pe aragazul unde se fierbe pentru porc nu este atata mizerie, sau intr-o buda publica nu gasesti asemnea jeg, cat arata astia prin reclame… Sau trebuie sa fii foarte jegos (caaaah), sau foarte lenes… La noi multe dintre firmele care isi fac reclama se gandesc doar “sa arate bine” chiar daca continutul si mesajul sunt frumoase, mirobolante dar lipsec cu desavarire. Putine dintre firme au specialisti in ceea ce priveste imaginea firmei, si modul de promovare, aceste aspecte lasandu-se pe ultimul plan. Pentru a vinde un produs este nevoie de mai multe lucruri : ambalajul sa aiba un aspect comercial (multi pun produsele intr-o cutie frumos colorata si considera ca este de ajuns, dar din pacate nu este asa) , produsul sa aiba ceva in plus fata de cel al concurentei, eventual pretul sa fie sensibil mai mic decat cel al concurentei, si nu in ultimul rand produsul sa fie competitiv, din punct de vedere al calitatii. Daca aceste aspecte sunt indeplinite atunci succesul este garantat.
Despre reclame am putea sa vorbim mult si bine… Televiziunile ne bombardeaza zilnic cu zeci de spoturi care de care mai atragatoare (sau nu?) , reclame care au ca scop doar pacalirea clientului. Spre final as vrea sa dau un sfat celor porniti sa achizitioneze un anumit produs. Inainte de a cumpara ceva documentati-va bine cu privire la ceea ce face produsul, ce avantaje va ofera, nu cumparati niciodata din primul magazin in care intrati, si nu va luati intotdeauna dupa faptul ca este “de marca”. Majoritatea celor “de marca” sunt indentice cu cele fabricate “pe vapor”, doar ca diferenta de pret este in faptul ca pe aparatul “de marca” este aplicata sigla x sau y, in timp ce pe aparatul de pe vapor este o sigla oarecare… Nu zic acum ca tot ce este de marca sunt proaste, mai sun si exceptii care confirma regula . O marca BUNA va fi intotdeauna cu eticheta “made in X” (unde X este tara de origine) , pe cand o marca mai slabuta care lucreaza sub licenta va fi cu eticheta “made in y” unde y poate sa fie turcia, cehia, si mai nou Comunitatea europeana. Ce ar mai fi de urmarit este garantia pe care o are respectivul aparat… Merita sa dai 10 lei in plus pentru o garantie mai mare cu 1-2 ani fata de un aparat “de marca “care are garantie cateva luni… Pana una alta… succes la cumparaturi si vizonare placuta la reclame…


Suma respectelor, Alydor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu