vineri, 23 iulie 2010

Intre democratie si minoritate

Citeam de curand un articol conform caruia trei tineri din Miercurea Ciuc au depus la Consiliul Local un proiect prin care doresc schimbarea denumirii strazii Mihai Eminescu din localitate in Attila, argumentand ca poetul roman a fost „hungarofob” si „xenofob” si ca nu are nici o legatura cu Miercurea Ciuc. Stand eu stramb si judecand drept, ma gandesc ce legatura are Attila cu Miercurea Ciuc? Sunt de acord cu schimbarea denumirii din Mihai Eminescu, dar sa se schimbe in Strada Unirii sau Mihai Viteazul. Parca suna mai bine.Pana la urma in Romania Mihai Eminescu este o personalitate, un geniu al poeziei. Fiind in Romania mi se pare normal sa apara numele lui. Daca era in Ungaria chiar nu cred ca interesa pe nimeni ca se schimba denumirea strazii. Dar asa... nu vii tu la MINE in tara sa imi spui cum sa imi denumesc strazile! La mine in tara am dreptul sa imi ocrotesc valorile morale si spirituale proprii asa cum cred de cuviinta! Oricum indivizii respectivi au reusit sa stranga semnaturile de la 1900 de alti cetateni (probabil mai tampiti ca ei). Cred ca daca i-am intreba pe indivizii respectivi cine a fost Attila si ce a facut el in istoria umanitatii s-ar uita cu o privire tampa si ar zice „Nem tudom”. De Eminescu nu ar avea sens sa ii intreb. Ca sa nu mai zic ca Attila este un „simbol” doar in capul unor retardati. Ca un maghiar stie foarte bine cat „bine” a facut el Ungariei. Desi ar trebui sa stie ca aici au crescut/trait. Ce nu pot sa inteleg este ca daca tot vor ei sa vada toate alea scrise in limba lor de ce nu se duc in P...anonia lor? Ca acolo se vorbeste doar ungureste, toate denumirile sunt scrise in ungureste, au steagul arborat la fiecare cladire. Pai nu se duc in ungaria fiindca cei din ungaria ii privesc ca fiind „bozgori”. Si la aia din ungaria li se cam rupe de ungurii din Romania. Atata timp cat traiesc in Romania si mananca paine romaneasca cred ca ar fi bine sa faca niste dusuri reci poate le trec ideile „marete”. Undeva prin constitutie se specifica ca „Romania este un stat national, suveran, si independent, unitar si indivizibil”, si „teritoriul Romaniei este inalienabil”. Adica mai pe intelesul lor, ar fi cazul sa isi vada de treaba lor si daca au idei ghiduse sa isi vada de treaba. Totodata ungurii mai sustin ca secuii sunt tot unguri. Ceea ce nu este deloc adevarat. Secuii sunt secui si ungurii, unguri. Ca secuii s-au complacut in situatia de a fi tratati ca unguri, este cu totul altceva.
Am prieteni foarte multi de etnie maghiara. Prieteni care nu isi doresc autonomie, si nici nu isi doresc placute bilingve, predare in limba maghiara si alte bazaconii. O data mi-a spus o prietena (unguroiaca): „ Atata timp cat m-am nascut in Romania, si traiesc in Romania, sunt romanca. Ca stiu si ungureste si ca in familie vorbesc ungureste este altceva. Dar sunt romanca”


Suma respectelor, Alydor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu